25.9.13

Autuas mies ja mies vailla tulevaisuutta (Psalmi 1, osa 1)

Psalmi 1 on esipuhe koko Psalmien kirjaan. Psalmi alkaa lupaavasti: "Autuas se mies," mutta ottaa sen jälkeen toisen suunnan. Autuasta miestä aletaan määrittelemään sen mukaan mitä hän ei ole, tai mitä hän ei tee. Psalmi vertaa kahta erilaista tietä, ei niinkään kahta erilaista henkilöä. Millainen on tämä “autuas mies”?

"Autuaalla miehellä" on rajoituksia

Rajoitukset ja kiellot eivät tee elämästä kurjaa. Ihminen ei useinkaan tiedä mikä on hänelle parhaaksi. Tämä on ilmiselvää, kun tarkkailemme lapsia, mutta kuinka vaikeaa onkaan olla rehellinen omalla kohdallaan tämän asian suhteen? Autuas elämä alkaa omista oikeuksista luopumisella ja luottamuksen etsimisestä päivittäisissä valinnoissa ja asenteissa siihen, että Jumala tietää sittenkin parhaiten.
Autuaan elämän vastakohtana kuvataan liikkeen lakkaamista, ikään kuin kuolemaa: ensin tämä vaeltaa, sitten seisahtuu, ja lopulta istahtaa tai asettuu asumaan. Kaikkea tätä toimintaa määrittelee tietyn seuran ja erityisesti mielipiteiden kuuntelu. Psalmi luo kontrastin näin kahden täysin erilaisen miehen välille – sen, joka on valmis tottelemaan sitä mitä Jumala sanoo laissaan, ja sen, joka kuuntelee kaikkia muita mutta jättää Jumalan mielipiteen huomiotta. Liike lakkaa kuvaan vanhasta miehestä, jolla ei ole muuta tekemistä kuin istua ja valittaa, pilkata muita, vaikka hän itse on mies vailla tulevaisuutta. 

"Autuas mies" on onnellinen

Heprean autuutta tarkoittava sana (osher) voitaisiin kääntää myös onnellisuudeksi. Autuus tai onnellisuus ei ole palkkio pitkän ja surkean elämän jälkeen, vaan olotila joka on jo nyt saavutettavissa. Psalmissa onnellisuus tulee oikeiden asioiden seuraamisesta ja väärien asioiden välttämisestä. Onnellisuus on kasvava olotila joka seuraa ihmistä joka "elää oikein." Onnellisuus ei nouse omistamisesta tai asemasta, vaan Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. Tämä ei rajaa pois kärsimistä, menetystä, kipua… Kuitenkin autuas mies voi kaiken tämän keskellä ymmärtää, että Jumalan edessä hänellä on asiat kunnossa – tämän rinnalla kaikki muu on toisarvoista. 

Kuka tahansa voi tulla "autuaaksi mieheksi"

Tämä ajatus on liian usein ohitettu - ehkäpä se on otettu itsestäänselvyytenä. Vaikka Psalmien kirja kuuluu juutalaisten Raamattuun, se alkaa hyvin yleismaailmallisella tavalla: "autuas se mies." Näin ollen kuka tahansa joka haluaa tavoitella sitä onnellisuutta ja autuutta, josta psalmi puhuu, itse asiassa koko Psalmien kirja, on oikeutettu ja kykenevä siihen. Näin ensimmäisen Psalmin ensimmäiset jakeet kutsuvat lukijan etsimään Psalmien kirjasta sitä viisautta, jonka kautta voidaan tulla autuaaksi.

Lisää näiden kahden miehen eroavaisuuksista on luvassa seuraavassa kirjoituksessa.

Ei kommentteja: