29.11.16

Suomen peruskoulutus — maailman parasta?

”Suomen peruskoulutus on maailman paras” — ”Suomessa on maailman toiseksi vähiten korruptiota” — ”Suomi on maailman vakain valtio” — ”Suomessa on maailman vakain hallinto”.[1]

Nämä tilastotiedot kertovat kohta satavuotiaan Suomen saavutuksista, joiden suhteen tasavallan presidentti kiittää jokaista kansalaista:


Listan asiat eivät ole sattumaa. Voisimme puhua sisusta ja suomalaisesta rehellisyydestä näiden takana, mutta itse ajattelen että koulutus oli ensin, sitten vasta kana. Platonin teoksessa Tasavalta, Sokrates esittää:

Heille (kansan johtajille) pitää kertoa että heillä ei ole tarvetta maalliselle ja katoavaiselle kullalle ja hopealle, koska heillä on sydämissään taivaallinen kulta ja hopea, jonka jumalat ovat antaneet heille pysyväisesti, ja että olisi vääryyttä saastuttaa heidän hallussaan olevaa taivaallista kultaa sekoittamalla sitä maallisen (kullan) kanssa, koska heidän (kultansa) on vailla epäpuhtauksia, kun taas rahvaan valuutta on vääryyden yleinen lähde.[2]

Tuo korostettu ”kertoa” tarkoittaa koulutusta. Sokrateen näkökulmasta se on asia, jonka pysyvyys voi yksin turvata terveen yhteiskunnan pysyvyyden.

”Hyvä koulutus” estää johtajia toimimasta yhteiskuntaa vastaan. Se luo suitset heidän omalle mielihyvän kaipuulleen. Se näyttää heille, että kysymys on palvelemisesta, ei hyväksikäyttämisestä. Ihanteellisessa yhteiskunnassa etsitään yhteistä parasta, joka on kompromissi. Rikkoutuneessa yhteiskunnassa vahvat (johtajat) ovat raatelevia susia, jotka käyttävät toisia hyväkseen.

Sokrateen ajatuksissa on paljon yhtymäkohtia nykypäivän keskusteluun johtajien palkitsemisesta. Hän näkee kaksi yhtäläistä vaaraa:
1)    Johtajien palkkiot ovat niin pienet, että he alkavat riistää muilta tullakseen toimeen.
2)    Johtajien palkkiot ovat niin suuret, että he alkavat luulla olevansa parempia kuin muut, omaksuvat sen mukaisen elämäntyylin, ja vaativat sen jatkuvaa (ja enenevää) rahoittamista.

Sokrates näkee, että molemmissa tapauksissa sekä johtaja itse että myös yhteiskunta on rikkoutunut. Yhteiskunta, joka tuottaa sellaisia johtajia ja sallii heidän käyttää valtaa väärin, on kadottanut perusajatuksensa yhteiskunnasta. Kyse ei ole johtajien onnellisuudesta vaan kaikkien onnellisuudesta. Kaikkien onnellisuus ei voi toteutua maksimissaan, mutta kaikki voivat olla suhteellisesti yhtä onnellisia.[3] Tämä edellyttää sitä, että koulutus pitää johtajat kurissa.

Miten tästä tilanteesta voi tervehtyä? En ole varma onko se mahdollista. Mutta tervettä yhteiskuntaa voidaan pitää yllä pitämällä kiinni koulutuksen/kasvatuksen periaatteista. Ehkä tässä mielessä uuden kiukaan ostaminen tulee halvemmaksi kuin uusien vastusten hankkiminen. Toisaalta Sokrateen näkemys koulutuksen merkityksestä pakottaa näkemään tehdyt ratkaisut pitkässä juoksussa. Ehkä meidän suuria palkkioita nauttivat johtajat ovat korruptoituneita ja läpeensä lahoja. Ehkä meidän toivomme on seuraavassa sukupolvessa,[4] mutta ne eivät kasva suoraan ellei niille kerrota missä aurinko on. Saamme olla Suomessa tyytyväisiä niin monista terveistä johtajista, mutta meidän on varmistetteva että koulu saa jatkossakin kasvattaa (puhumattakaan humanististen aineiden merkityksestä terveiden ihmisten ja yhteiskunnan kasvulle).


Ps. Tämä on tällainen harrastelijafilosofin lukuraportti.

[2] 416 (oma suhtellisen vapaa suomennos H.D.P. Leen englanninkielisestä käännöksestä: Penguin, 1955).
[3] 421.
[4] Mietin Psalmi 8:2 lupausta seuraavasta sukupolvesta. Vauvojen syntyminen tarkoittaa edellisen sukupolven ikääntymistä ja ennustaa heidän väistymisensä.

Ei kommentteja: