Frederick
Douglass (synt. Bailey), amerikkalainen vapautettu orja, kirjoitti 150 vuotta sitten:
”There is not a man beneath the canopy of heaven that does not know that slavery is wrong for him.”[1]
Douglassin
tarkoituksena oli auttaa valkoista väestöä katsomaan oikeudenmukaisuuden
kysymystä mustan väestön näkökulmasta: Ajattele jos näin tehtäisiin sinulle. Orjuuden
hyväksyminen on mahdollista jos ja kun se
kohdistuu toiseen.
Douglassin vetoomus
kyseenalaistaa valtaväestön kyvyn sympatiaan, mikäli he eivät ole valmiita tunnustamaan
kaikkein ihmisten yhdenvertaisuutta. Hän ei suoranaisesti viittaa Kultaiseen
Käskyyn, tehkää toisille mitä haluaisitte itsellenne tehtävän, mutta on
oletettavaa että ns. kristityssä maassa kasvaneet olisivat tunnistaneet tämän. Kyse
ei ole niinkään siitä onko käsky raamatullinen kuin siitä, kuka on minun lähimmäiseni.[2]
On ironista, että
kyky sympatiaan on riippuvainen meidän omasta itsekeskeisyydestämme. Kykenemme myötätuntoon kun asetamme itsemme uhrin asemaan. Mutta valmiutemme auttaa niitä, joita kohtaan koemme empatiaa edellyttää kykyä pistää toinen ihminen itsemme edelle, koska hänen hätänsä on
välittömämpi.
Douglassin
kysymys kristillisen valtion oikeudesta alistaa ihmisiä orjuuteen kaikuu
mielessäni lukiessani rohkeiden naisten #MeToo –päivityksiä sosiaalisessa
mediassa. Suurin osa varmasti jo tietää tämän ilmiön, jonka avulla naiset ovat tuoneet
esille kulttuurissamme rehottavan seksuaalisen hyväksikäytön ja ahdistelun. #MeToo
peräänkuuluttaa oikeutta ja parempaa, turvallisempaa yhteiskuntaa. #MeToo kollektiivisesti
kutsuu alistettuja naisia nostamaan äänensä kuuluviin ja puolustamaan itseään
sortajia vastaan.
Myös #MeToo –kampanja vetoaa ajatukseen: ”Ajattele jos näin tehtäisiin sinulle.” Useiden miesten
liittyminen kampanjaan omilla #MeToo –kirjoituksilla allekirjoittaa väitteen.[3]
Mies, joka on kohdannut vastaavaa, kykenee samaistumaan heidän kertomuksiinsa. Miesten
reaktiot eivät kuitenkaan välttämättä heijastele sympatiaa, vaan ehkäpä oman häpeän
ja kivun julkituomista.[4]
Pidän keskeisenä
sitä, että ajattelemme erityisesti naisia, koska heidän hyväksikäyttönsä mahdollistavat
mekanismit ovat niin keskeisesti osa meidän kulttuuriamme.[5]
En edes yritä alkaa miettiä niitä tapoja, joilla yhteiskuntamme on tehnyt
naisista objekteja. Mutta luulemmeko todella, että naiset kaipaavat tulla näin
hyväksikäytetyksi, että se olisi jotenkin heidän salainen toiveensa? Vai emmekö
vain osaa ajatella heitä yhdenveroisina? Vai voimmeko vain ohittaa koko kysymyksen (miehinä), koska kysymys ei koske meitä?
Mitä siis
ajattelemme, kun luemme #MeToo –päivityksiä? Osanottomme kertoo, että kykenemme
empatiaan, mutta se ei riitä. Meidän on nähtävä itsemme sekä osana ongelmaa
että ratkaisua. Minä myös olen osallistunut naisten sortamiseen — suorasti tai
epäsuorasti. Kultainen sääntö ei ainoastaan estä minua toimimasta väärin, vaan se
myös pakottaa minut toimimaan oikein. Näiden naisten kohtaama
epäoikeudenmukaisuus hyvin syvällisellä tasolla kysyy, että olenko minä myös ihminen.
[1]
Ei ole sellaista ihmistä taivaan
alla, joka ajattelisi että orjuus on oikein hänelle.
[2]
Douglass todistelee miksi myös
mustat ovat ihmisiä, ja jos ihmisiä, silloin myös lähimmäisiä.
[3]
30% kirjoituksista on miesten, http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/18/300000-men-join-metoo-sexual-assault-hashtag/.
[4]
En tarkoita vähätellä heidän
kokemustaan. Haluan painottaa että empatia ja sympatia ovat eri asioita, ja
että joissain tilanteessa empatia tarkoittaa sitä että hoidamme itse itseämme.
[5]
Jätän tämän keskustelun
yksityiskohtaisemmin kenties toiseen kertaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti