6.10.07

Hidas elämä


Slow life - en tiedä, onko termiä vielä suomennettu, mutta ainakin kapulakielellä se menisi noin. Ei kovin vetoava käännös, tiedän. Itse tutustuin tähän termiin opettajienhuoneessa työtoverini välityksellä. Olin kyllä kuullut siitä aikaisemminkin, mutta en ollut ehtinyt ottaa tarkemmin selvää aatteesta ;)

Aate tai liike, aivan sama, molemmilla pystyy tekemään rahaa. Slow life kannustaa nauttimaan elämästä, välttämään pikaruokaa ja jopa katsomaan kuinka pilvet muodostuvat! Rahasta puheen ollen, joku keksi kirjoittaa pilvien tarkkailusta kirjan ja Slow life:n siivittämä se sinkosi viime vuoden bestseller-listalle!! Siis jopa hidastelulla pystyy tekemään rahaa, kunhan tekee sen taitavasti.

Tutustuttuani hieman aiheeseen, päätin tehdä itselleni testin, olenko liian kiireinen, pitäisikö minun opetella Slow life:a. Tarkastelin viimeksi kulunutta puolta vuotta, listasin asiat, joissa olen parantanut tapojani ja ne, joissa...

Reputin seuraavissa asioissa:
Olen tuplannut laajakaistan nopeutta (peräti 1M tällä hetkellä!)
Olen hankkinut tietokoneeseeni nopeutta lisääviä osia
En ostanut digiboksia, jotta jäisi enemmän aikaa (tehdä työtä)
En ole ehtinyt korjata maastopyörääni, vaan ajan kaikki ajot autolla
Valokuvausharrastukseni on laimentunut

Läpäisin seuraavissa asioissa:
En ole vaihtanut autoani (4½ vuotta sama auto nyt!)
Emme ostaneet digiboksia, jotta jäisi enemmän aikaa (palautua laadukkaasti)
Jätin yhden työpaikan pois (nyt on enää vain kaksi...)
Olen kulkenut junalla töihin kaksi kertaa (50 % enemmän kuin viime vuonna)
Ilmoittauduin kansalaisopiston puutyökurssille (jotta saisin lopulta sohvapöydän valmiiksi)
Olen lukenut enemmän kirjoja nyt kuin aiemmin (vai kertooko tämä vain tehokkuudesta?)

Omasta mielestäni läpäisin testin. En tiedä, millaiset kiirepisteet antaisit minulle. Jo se, että pystyin rehellisesti arvioimaan omaa kiireisyyttäni toi minulle hyvää oloa - minulla oli niin paljon ylimääräistä aikaa käytettävissäni, enkä edes kokenut syyllisyyttä, että käytin sen niinkin turhanpäiväiseen asiaan kuin itsetutkisteluun!

Lempisananlaskuni Raamatussa kuuluu: "Niin kuin ovi saranoillaan kääntyy, niin kääntyy laiska vuoteellaan." En usko, että kiire itsessään on syntiä (evankeliumien mukaan Jeesuksella oli aika usein kiire). Kiireellä tosin on taipumus sotkea prioriteettimme - ryöstämme aikaa perheeltä, Jumalalta ja läheisiltä vain ollaksemme parempia Jumalan palvelijoita (pastorin näkökulmasta). Tämä on Perkeleestä! Ainakin itse aion levätä Jumalan nimessä ihan hyvällä omallatunnolla. Ja vaikka minulla joskus sattuisikin jostain ihmeen syystä olemaan kiire, yritän ehtiä pysähtymään ja peruuttamaan sen kaverin luo, joka olisi tarvinnut minun apuani. Näin lupaan.

Ei kommentteja: